טיפים ורעיונות לשימוש במשחקי נתת קבלת!
נתת קבלת!
שיחה ושיתוף:
• כל אחד בתורו ירים קלף ויספר על מקרה שקרה לו ומתקשר לאחת התכונות המצויינות על הקלף.
• בקשו מהילדים לבחור קלף אחד של תכונת אופי מסויימת(מתוך תכונות בינהם: להיות חבר טוב, לחכות בסבלנות, לקבל את האחר, לעזור) שהוא מזדהה איתו ובקשו ממנו להסביר למה הוא בחר דווקא את הקלף הזה. שימו לב! אפשרו לילד לבחור איזה קלף שהוא רוצה גם מהתכונות השליליות (ללעוג, לצעוק, לריב), זוהי הזדמנות נהדרת לדבר על התנהגות לא חיובית.
• הפכים: נסו למצוא לכל קלף עם תכונה שלילית חושך לפחות קלף אחד שמייצג את ההפך שלו.
לתת ולקבל!
כשם המשחק: זוג כרטיסים אחד, "לתת ולקבל", מופיע פעמיים. שוחחו עם הילדים על נתינה וקבלה. נסו לחשוב איתם למה דווקא "לתת ולקבל" מופיע פעמיים. הוסיפו שאלות משלכם והסבירו לילדים מה המהות של נתינה וקבלה. תנו לילדים דוגמאות לנתינה שלכם וקבלה שלכם.
על כל זוג כרטיסים מופיעה שאלה הקשורה לתוכנו. בכל פעם שמשתתף יצליח למצוא זוג כרטיסים, הקריאו בקול רם את השאלה וענו עליה עם הילדים. הוסיפו שאלות ותשובות משלכם.
במהלך המשחק, תארו בקול רם את הכרטיסים שהפכתם, והזמינו גם את הילדים לעשות כך ("לשמוח"; "לוותר" וכד').
מה אני מרגיש?
עִרמו את הכרטיסים זה על זה. כל משתתף, בתורו, ירים כרטיס ויציג לשחקנים האחרים את האיור שעל הכרטיס בפנטומימה, בציור משלו או בתיאור מילולי שאינו כולל את המילה עצמה.
פיתוח מיומנויות שיחה וביטוי רגשות בעזרת קלפי המשחק
הרגשות המופיעים ומאוירים במשחק הם: שמחה, פחד, אכזבה, רוגע, אהבה, הפתעה, עצב כעס ועלבון.
במהלך המשחק נוצרת הזדמנות לדבר עם הילדים על רגשות, לשתף ולעודד את ביטוים:
• תנו דוגמא אישית לילדים – דברו על הרגשות שלכם ועל רגשות שאתם מזהים אצלם. לדוגמא: "אני מאוכזב שלא הצלחתי להרכיב את הרביעייה"; "אני שמחה שאנחנו משחקים ביחד"; "אני רואה שאת מופתעת שיש לי את הקלף" וכד'.
• תארו לילדים רגשות שאתם מזהים אצלם, ועודדו אותם להביע רגשות: "איך הרגשת? שמח? מאוכזב?"; "אני רואה שאת מופתעת שניצחת אותי". כשהילדים עושים זאת מיוזמתם, שבחו אותם.
• כדי להדגיש את השיח על הרגשות, בחרו קלף ודברו על הרגש המופיע בו.
דוגמא לשאלות ומשפטי מפתח ליצירת שיחה על כל אחד מהרגשות- מעבר לדף.
אפשר לעשות שימוש נרחב יותר בקלפים ולהעשיר את עולמם הרגשי של המשתתפים:
• מדברים על רגשות: בוחרים קלף אחד, מתארים את הסיטואציה המאוירת בו ואת הרגשות המובעים בה. כל משתתף מספר על מקרים שבהם גם הוא הרגיש את הרגש המובע בקלף.
• מספרים סיפור : בוחרים קלף אחד ומחברים סיפור בהתאם לקלף – מה קרה לדמויות? מה קורה להן עכשיו? ומה יקרה בהמשך?
• מציגים רגשות: בוחרים קלף ומציגים בפנטומימה או בהצגה קצרה את הרגש המופיע בו. על המשתתפים האחרים לנחש באיזה רגש מדובר.
ערכים:
• בכל פעם ששחקן מגיע לסולם או למגלשה, עליו לספר על מקרה שקרה לו המתקשר לאיור.
• משוחחים על הסיבה לכך שהאיור מקדם במשחק או מחזיר לאחור.
• במהלך המשחק מתארים בקול רם את האיורים.
מה אני רוצה?
נכון שרשום שהמשחק מתאים לגילאי 6+ (הנחת היסוד שלנו הייתה שבכדי לשחק לבד צריך לדעת לקרוא )ונכון שעשינו משחק לילדים...אבל גילינו שגם ילדים ממש קטנים אפילו בגיל 2.5 עונים על רוב השאלות והופתענו בענק לגלות שרוכשים את המשחק לבתי אבות! אז הטיפ שלנו זה לשחק עם כל המשפחה בארוחת חג חגיגית, אפשר לשחק עם כמה שחקנים שרוצים! אפילו 20! התשובות שיתקבלו ירגשו ויפתיעו ויחממו את הלב ולעתתים אף יגרמו להזלת דמעה. כדאי להביא את המשחק בתיק לכל מיני מקומות שהולכים איליהם, לסבא וסבתא, לחברים, לבית הספר, לביקור חולים, לישיבות צוות בעבודה.
לחשוב טוב!
המוטו: אם הילד יהיה חיובי זה יחזור איליו בסופו של דבר!
אנחנו ההורים אומרים שנעשה הכל כדי שהילדים שלנו יהיו מאושרים! אז היכן טמון האושר הזה? לפי מיכל לאופר מפתחת סדרת משחקי "נתת קבלת!" והמשחק לחשוב טוב!, הוא נמצא בחשיבה חיובית ובהתבוננות מפוכחת ומודעת על הכוס המלאה שלנו בכל מצב שאנו נתקלים בו בחיים.
לא תמיד החיים קלים אבל הם תמיד יפים-חשיבה חיובית מעניקה את הכלים, הכוחות, היכולות והאמונה להתמודד עם כל מצב בחיים.
אנחנו ממליצים לתרגל ולשנן בבית ביום יום ולישזור בשפה המשפחתית את משפטי החשיבה החיובית:
1. אני מוצא את הטוב בכל דבר.
2. חיוך מזכיר לי שהכל טוב.
3. יש לי חלום ואני אגשים אותו.
4. מכל דבר שקורה לומדים משהו טוב.
5. תחשוב טוב – יהיה טוב.
6. אני מתסכל על חצי הכוס המלאה.
7. אני מסתכל על החיים עם משקפיים וורודים.
8. כשקשה לי אני מדמיין דברים כיפיים.
9. קורים לי הרבה דברים טובים.
10. אני בוחר במה שטוב לי.
11. בכל מצב אני יכול למצוא משהו שיגרום לי לחייך.
אנחנו ממליצים להוציא מהטרמינולגייה מילים ושפה לא חיובית. במקום לאמר "אני מתה עלייך" לאמר "אני חיה עלייך". במקום לאמר "אני חולה על זה"... "אני בריא על זה"... במקום לאמר "חתיך הורס"..."חתיך בונה"... במקום "ישבור לבבות"... "ייאחה לבבות"... במקום לאמר לא לאמר כן!!
למדו את הילדים להיות בנתינה זה תמיד חוזר בחזרה!
עודדו את הילדים:
1. לתת כל יום מחמאה לחבר.
2. לספר על דבר חדש ומשמח שקרה לו השבוע.
3. למנות שלושה דברים שהוא אוהב בחייו.
4. לחבק.
5. לבקש משאלות.
6. לשתף במשהו שלא האמין שיצליח בו אבל הצליח!